Belastingvrij bijverdienen?

Vraag van de week

04 Juli 2012Nico van Scheijndel
Ik heb naast mijn AOW een klein pensioen, mijn oude baas heeft me gevraagd nog wat bij hem te komen werken. Nu heb ik gehoord dat ik een deel belastingvrij mag bijverdienen, is dat zo?
Nee, over iedere euro die u verdient of aan ander inkomen hebt betaalt u Inkomstenbelasting. Wat u en vele andere wellicht verward is de werking van de Algemene en andere heffingskortingen, zoals de ouderenkorting. Die heffingskortingen zijn een korting op de door u verschuldigde belasting. Bij een heffingskorting van € 934 en een belastingpercentage van 15,2% mag u ruim € 6000 bruto inkomen hebben voordat u echt belasting gaat betalen.
Hebt u met u AOW en pensioen een inkomen dat bruto tegen de bovengrens van de eerste belastingschijf (€ 18.945) aan loopt, pas dan op. Het extra inkomen uit arbeid kan voor een deel in een hogere belastingschijf vallen waar een hoger belastingtarief geldt, u betaalt dan misschien te weinig belasting. Dat komt omdat iedere bron van inkomen, uw AOW, pensioen en werkgever begint met belasting heffen in de eerste belastingschijf.

Doet u in het nieuwe kalenderjaar aangifte over het vorige, dan kan blijken dat u te weinig inkomstenbelasting hebt betaalt omdat het totale inkomen in een hogere belastingschijf valt. U krijgt dan een navordering.
Belastingvrij inkomen bestaat dus niet. Wanneer u pech hebt kan door extra inkomen zelfs uw huurtoeslag vervallen en kan het bedrag dat u aan zorgtoeslag ontvangt lager uitpakken. Maak voordat u weer gaat werken dus eerst een overzicht van uw totale bruto inkomen nu en straks. Maak eens een proefberekening Inkomstenbelasting via www.belastingdienst.nlwaar u ook een proefberekening voor de huur- en zorgtoeslag kun maken met uw hogere inkomen. U komt dan later niet voor (onaangename) verrassingen te staan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)