Als u naast uw AOW (weer) wat gaat bijverdienen dan moet u daar gewoon belasting over betalen.


Mag ik belastingvrij bijverdienen naast AOW?

Ik ontvang sinds begin dit jaar AOW. Daarnaast heb ik nog een klein pensioen. Nu heeft een oude werkgever van mij gevraagd of ik een paar uur in de week voor hem wil komen werken. Dar heb ik eigenlijk best wel zin in. Nu heb ik gehoord dat je tot een bepaald bedrag belastingvrij mag bijverdienen bij de AOW? Klopt dit en zo ja, hoe hoog is dit bedrag?
Wat u gehoord heeft, is niet juist. Als u naast uw AOW (weer) wat gaat bijverdienen dan moet u daar gewoon belasting over betalen. Hoeveel dat is, hangt af van hoeveel u verdient.
Het is wel zo dat u nu hoogstwaarschijnlijk minder belasting over deze inkomsten zult moeten betalen dan wanneer u nog niet de AOW-gerechtigde leeftijd zou hebben bereikt. Dit is afhankelijk van de hoogte van uw pensioen en eventuele andere inkomsten in box 1. In de eerste twee schijven voor de inkomstenbelasting (deze lopen in 2017 tot € 33.790) betaalt u namelijk minder belasting (loonheffing) omdat u geen premie AOW meer bent verschuldigd.
Voor de hoogte van de AOW maakt het niet uit dat u gaat bijverdienen. U houdt gewoon recht op hetzelfde bedrag.
N.B. Let wel op dat er ook wat dingen anders zijn geworden nu u AOW ontvangt. U krijgt bijvoorbeeld minder arbeidskorting en u bent niet langer automatisch verzekerd tegen werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Ook is het zo dat u bij ontslag geen recht heeft op een transitievergoeding. Anders dan voorheen heeft u als AOW-gerechtigde overigens wel recht op het minimumloon.
Nicole Goud is fiscalist en jurist met jarenlange ervaring in m.n. de belastingadvieswereld (sinds 1987). Tot voor kort was zij werkzaam bij een opleidingsbedrijf voor financiële dienstverlening waar zij lesmateriaal schreef  en ontwikkelde voor o.a. banken, verzekeringsmaatschappijen, accountants en financiële planners op juridisch en fiscaal gebied. Sinds kort is zij eigenaar van Akto, uw erfcoach en meer (www.akto.nu).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)