Duitse pomphouders boos om schommelende brandstofprijzen.

Duitse pomphouders boos om schommelende brandstofprijzen

De belasting op een liter benzine is nergens in Europa zo hoog als in Nederland. Dat blijkt uit het Oliebulletin van de Europese Commissie. In Nederland bedraagt de accijns op een liter euro loodvrije benzine na de laatste accijnsverhoging per 1 januari 0,77 euro. Nergens in Europa wordt een liter loodvrije benzine zo zwaar belast. Op de tweede plaats eindigt Italië (0,73 euro per liter) en het Verenigd Koninkrijk (0,70 eurolieter).Ook de accijns op LPG is met 18 cent per liter nergens zo hoog al bij ons. Het minste belasting, dus niet de laagste prijs, betaal je aan de pomp in Bulgarije, zo zie je op onderstaande kaart. (Klik op de kaart hieronder om hem te vergroten). De totale belastingen als percentage van de prijs van een liter benzine of diesel in de Europese Unie. BRON Europese Commissie De totale belastingen als percentage van de prijs van een liter benzine of diesel in de Europese Unie. BRON Europese Commissie Benzine in Nederland heel duur, maar niet het duurst Tanken in Nederland is vanwege de hoge accijns heel erg duur, maar in Italië betaal je nog net ietsje meer voor je liter benzine. De prijzen op onderstaande kaart waren de gemiddelde literprijze aan de pomp op 13 januari 2014. [google-drive number='1'] De marges voor de oliemaatschappijen en de pomphouders is er kennelijk net wat hoger dan bij ons. Niet veel hoger overigens, want Italië staat zoael met benzine (0,73 euro accijns) en diesel (0,62 euro accijns) op de tweede plek na respectievelijk Nederland en het Verenigd Koninkrijk . Dieselprijs: Nederland in de middenmoot Diesel is in Nederland niet goedkoop, maar met 1,44 euro in verhouding met andere landen ook niet extreem duur. In het Verenigd Koninkrijk ben je het meeste kwijt voor een liter Diesel: 1,66 euro. De prijzen op onderstaande kaart waren de gemiddelde literprijze aan de pomp op 13 januari 2014. [google-drive number='2'] Wat opvalt, is dat zowel benzine als diesel in Nederland behoorlijk veel duurder zijn dan in onze buurlanden. De klachten van pomphouders dat steeds meer mensen uit de grensstreek over de grens gaan tanken, lijken daarom dan ook niet uit de lucht gegrepen.
Foto ANP
Pomphouders in Duitsland ergeren zich aan de sterk schommelende brandstofprijs in het land. De prijs van brandstof verandert tot veertien keer per dag en is in de avond vaak het laagst.
Tankstationeigenaren blijven zitten met hun verse ontbijtbroodjes en sapjes, omdat de Duitser liever ‘s avonds goedkoop tankt. Dat zegt de Duitse bond voor Pomphouders en Autowasserijen zaterdag.
Tussen 17.00 en 19.00 uur is de brandstof het goedkoopst. Onder meer benzine en diesel kunnen op dat moment zo’n 10 cent goedkoper zijn dan in de ochtend. Maar in de avond wordt er minder gekocht in de winkeltjes, omdat automobilisten dan snel naar huis willen.

Volgens de bond verliezen pomphouders per maand zo’n 1000 euro aan inkomsten van bakproducten en nog eens 300 euro aan niet-verkochte koffie. De pomphouders willen liever een gemiddelde prijs voor de hele dag, maar dat lijkt niet mogelijk. De Duitse mededingingsautoriteit eist transparantie en mensen moeten volgens het meest recente tarief kunnen tanken.
Zo’n 57 procent van de inkomsten van pomphouders komt uit winkelverkoop. Brandstof levert 18 procent op. De rest komt van dienstverlening, zoals wasstraten.
Lees ook

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)