Papier met uitsterven bedreigd.

'De papierindustrie is niet erg druk met echte innovatie. En dat is onverstandig.'

Papier met uitsterven bedreigd

Door: Paul Veger » Meer blogs van Paul Veger 
Gepubliceerd: gisteren 11:08
Update: gisteren 12:37
Ik was onlangs uitgenodigd op een congres van de Duitse papierindustrie. Een bijzonder congres ook, want de branche vierde er zijn 625ste jubileum. Reden voor een feestje, maar ook tijd voor reflectie. Want op veel terreinen gaat het niet goed met de papierbranche. De afzet van kantoorpapier en karton loopt bijvoorbeeld hard terug. Kan het volgende jubileum ook nog groots gevierd worden? Ik was gevraagd om met de Duitse grootindustriëlen te brainstormen over de mogelijkheden van papier in de toekomst.
Zero toleranceHet moge duidelijk zijn: ikzelf denk dat de rol van papier in de wereld van morgen marginaal gaat zijn. Informatie delen en verspreiden kan veel efficiënter met gebruik van software dan met papier. De rol van papier in de kantooromgeving is binnenkort uitgespeeld en de industrie moet zich dus heroriënteren. De enige reden waarom mensen toch nog vaak een blaadje erbij pakken, is gewenning. Vandaar ook mijn beslissing om een volledig papierloos kantoor te voeren. Als je een ‘zero tolerance’ beleid hebt ten opzichte van papiergebruik, verdwijnt de natuurlijke weerstand vanzelf en merken mensen snel genoeg dat digitale alternatieven beter zijn.

Van Duitsland naar China
De belangen van de papierindustrie zijn erg groot. Duitsland is namelijk de grootste papierproducent van heel Europa. Ze maken 22,5 miljoen ton papier per jaar. Om je een idee te geven: als je al dat papier in vrachtauto’s zou stoppen, kan je een file maken van Duitsland tot aan China. Innovatie in de papierindustrie lijkt vooral te gaan over het ‘groener maken’ van de papierindustrie. Oftewel, met minder hout en energie op een efficiëntere manier papier maken. Ook recyclen hoort hierbij. Met allerlei onderzoeken probeert de industrie een beeld te vormen hoe de velletjes in de toekomst worden ingezet.

Een pover feestHet vertrekpunt van deze grootindustriëlen is volgens mij fundamenteel verkeerd. Je moet volgens mij beginnen met de vraag ‘wat voor bedrijf ben ik en wat draag ik bij aan de samenleving?’ En niet ‘wat is de toekomst van papier?’ Dan blijf je hangen in een discussie over een product. Wat de papierindustrie volgens mij goed kan is organisch materiaal verwerken en recyclen. En als je er zo naar kijkt, kom je op heel andere toepassingen van papier uit. Waarom niet de mogelijkheden onderzoeken van papier als bouwmateriaal? 3D printen met papier? Het is afbreekbaar, gemakkelijk herbruikbaar en je kan er elk mogelijke vorm van maken.

Ik denk bovendien dat er weldegelijk urgentie is voor de papierindustrie. De industrie krimpt en alleen op het gebied van verpakkingsmaterialen en hygiënisch papier (toiletpapier) is er nog groei. En van die laatste groep kan ik ook al zeggen dat er vervangingsmogelijkheden zijn. Ik roep de Duitse papierindustrie daarom op breder te kijken naar de toepassingen van papier, als bouwstof van de nieuwe wereld in plaats van informatiedrager van de oude. Anders kan het 650ste jubileum wel eens een heel pover feestje worden. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)