In november krijgt Nicolien Verstraelen haar AOW.









De 3.333.333 AOW-er









13 Augustus 2015Erik Bogaards



















































In november krijgt Nicolien Verstraelen haar AOW. De Limburgse wordt dan volgens de Sociale Verzekeringsbank de 3.333.333 pensioengerechtigde in Nederland.
Beek - Op 15 augustus wordt Nicolien Verstraelen uit het Limburgse Beek 65 jaar. Door de nieuwe pensioenregels, krijgt ze drie maanden later haar AOW.  ,,Dat vind ik niet erg. Ik heb zelfs gevraagd of ik nog langer kon blijven werken, maar dat zat er helaas niet in.”
Volgens de Sociale Verzekeringsbank (SVB) wordt zij de 3.333.333-ste AOW-er.
Nu werkt Verstraelen nog 14 uur in de week in de naschoolse opvang, maar dat is vanaf november voorbij. ,,Eerst zag ik daar tegenop, maar inmiddels kijk ik ernaar uit. Ik moest even wennen aan het idee en heb vooral goed nagedacht over wat ik met mijn vrije tijd ga doen. En ik heb een sta-caravan gekocht!”
Verstraelen krijgt de AOW voor alleenstaanden (€ 1.113,56 bruto per maand) en een klein aanvullend pensioen. Genoeg om van rond te komen? ,,Zeker! Ik heb jarenlang met vier kinderen in de bijstand gezeten en zo goed met geld om leren gaan.”

De eerste AOW werd op 2 januari 1957 uitgekeerd aan de heer Bakker in Amsterdam, omgerekend was die toen zo’n €36 per maand en destijds hadden nog geen 750.000 mensen recht op dit basispensioen. Door de bevolkingsgroei en de vergrijzing is het aantal rechthebbenden sterk gestegen en bedragen de totale kosten voor de AOW nu zo’n 32,7 miljard euro.
Sinds 1 januari 2013 is er veel veranderd voor AOW-ers. De leeftijd waarop mensen het staatspensioen krijgen,  wordt in stappen verhoogd. Zo gaat de AOW-leeftijd in 2018 al naar 66 jaar en in 2021 naar 67 jaar. Daarna wordt de hoogte van de AOW-leeftijd gekoppeld aan de ontwikkeling van de levensverwachting en stijgt daardoor waarschijnlijk nog verder.

Door de vergrijzing blijft het aantal AOW’ers, ondanks de leeftijdsverhoging, toenemen. Dit zorgt er voor dat de AOW-lasten als percentage van het Bruto Binnenlands Product (BBP) in de toekomst weer gaan stijgen. Het hoogtepunt van de vergrijzing ligt rond 2040. De AOW-uitgaven bedragen dan naar verwachting ruim 6,5 procent van het BBP. Nu is dat  5,6 procent.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)