Gunt de zon ons extra tijd voor het klimaatbeleid?

Vincent Dekker − 16/05/12, 10:30
© Nasa. Een enorme zonnevlam, op 16 april dit jaar. Uitbarstingen als deze hebben invloed op onder meer elektriciteitsnetten op aarde, als ook op het klimaat.
WEBLOG Geeft een afkoelende zon ons wat extra tijd voor ons klimaatbeleid? Je zou het bijna denken. Een ecoloog en een energiedeskundige kwamen, onafhankelijk van elkaar, de afgelopen weken voorzichtig tot dezelfde conclusie.
Twee dagen geleden beloofde ik u, na de dinosauruswinden en supernovastormen, nóg twee recente artikelen te bespreken die alles te maken hebben met het huidige klimaatdebat. En vooral met de invloed van door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot op de opwarming van de aarde.

Het eerste artikel waar ik nu op doel, Invloed van zon veel groter dan klimaatpanel ons wil doen geloven, kennen velen wellicht al. Het gaat over de invloed van de zonnestormen op ons klimaat en stond dagenlang in de top van bestgelezen artikelen op de website van Trouw. Het gaat over een onderzoeksrapport dat op 6 meil is verschenen op Nature Geoscience. Ik zal er hier niet al te veel meer op ingaan. Als u het nog niet hebt gelezen, raad ik u van harte aan dat alsnog te doen. De kern van het betoog, van Bas van Geel, ecoloog aan de Universiteit van Amsterdam, is dat de zon de komende jaren waarschijnlijk voor lagere temperaturen gaat zorgen en dat de invloed van de zon in feite veel groter is dan die van onze CO2-uitstoot.

Bossen vernielen
Het tweede artikel is van European Energy Review. Het is een interview met de Duitser Fritz Vahrenholt. Hij schreef in de jaren zeventig een boek over het gevaar van dioxine en werd al snel een lieveling van de milieulobby. Via een baan bij Shell in de jaren negentig kwam hij bij EON, een van de grootste energiebedrijven van Duitsland en Europa, en een van de grootste vervuilers. Maar Vahrenholt werd er de topman van de divisie voor duurzame energie en heeft die divisie flink groot gemaakt. Een interessante man al met al één met recht van spreken als het om energie gaat.
Volgens Vahrenholt is Duitsland niet goed bezig. Er worden bossen vernield om er windmolens in te zetten en  20 procent van de Duitse akkers staat nu al vol met 'energiegewassen', een monocultuur die de biodiversitei bedreigt. En dat terwijl, en hier is de link naar het eerste artikel, ook Vahrenholt meent dat de zon de komende tijd voor enige verkoeling op aarde gaat zorgen.
Onze menselijke bijdrage aan de opwarming van de aarde ontkent hij niet, die zal deze eeuw voor 1 graad opwarming zorgen. Maar op de korte termijn dragen we met onze CO2-uitstoot slechts bij aan een geringere afkoeling. We hebben al met al nog tientallen jaren meer tijd voor ons klimaatbeleid dan klimaatdeskundigen van de Verenigde Naties ons voorhouden, aldus Vahrenholt. Hij denkt ook dat we toe moeten naar duurzame energie, maar daarvoor hoeven we nu geen bossen op ter offeren, is zijn stelling.
Vahrenholt was de lieveling van de Duitse milieulobby maar is dat sinds het verschijnen van zijn boek Die kalte Sonne niet meer. Hem wordt nu verweten zijn baas, kolenstookkampioen EON, naar de mond te praten. Dat lijkt me de man geen recht doen. Als ik zijn carrière overzie, schat ik hem in als een vrijdenker. Een type mens om te koesteren en om naar te luisteren. Niet onfeilbaar, dat natuurlijk ook weer niet.

Toch verduurzamen?
Twee heel geloofwaardige experts die me vertellen dat de invloed van de zon veel groter is dan die van de door mensen veroorzaakte CO2-uitstoot. Vind ik nu dat we minder haast moeten maken met het vergroenen van onze energiehuishouding? Even geen zonnepanelen meer aanschaffen?
Ik keer dan graag terug naar het eerste artikel. Daarin zegt ecoloog Van Geel dat, als hij gelijk krijgt, hij zo'n reactie vreest. Ja, vreest. Want: "Er zijn meer dan genoeg redenen om het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken. De luchtkwaliteit, de afhankelijkheid van instabiele regimes en de eindigheid van aardolie zijn heel goede redenen om over te schakelen naar een duurzame energievoorziening."
Daar sluit ik me voor de volle honderd procent bij aan.

Twitter
Ik heb sinds kort een Twitter-account speciaal voor mijn energie-activiteiten. Volg me via @VincentDekker4.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)