MUG houdt je wakker!

Geen werk, maar wel onbetaalde stage

Veel afgestudeerden zonder baan lopen (onbetaald) stage in de hoop om zo toch aan de bak te komen, bericht De Volkskrant. 
Toen Sabine (29) een paar jaar terug haar studie antropologie had afgerond en maar geen baan op niveau kon vinden, kon ze twee dingen doen: aan de slag in de horeca of nog een keer stage lopen in de hoop om dan toch haar droombaan te krijgen. ‘Het werd een stage genoemd, maar in feite ging het om een onbetaalde startersfunctie, ik deed hetzelfde werk als mijn betaalde collega’s. Om me te bewijzen nam ik heel veel werk op me. Maar ik heb er niets voor teruggekregen, zelfs geen uitzicht op een baan’, aldus Sabine.
Veel afgestudeerden zitten hiermee. Er zijn nog altijd meer dan 100 duizend jongeren op zoek naar een baan. Aangezien er weinig betaald werk is, kiezen 80 procent van de jongeren ervoor om na de studie stage te lopen. Bedrijven maken daar gebruik van en vullen steeds meer startersfuncties met stage- of werkervaringsplekken. Het werk blijft hetzelfde, maar het loon maakt plaats voor een vergoeding van hooguit een paar honderd euro, of is er helemaal niet. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)