Vraag indien dat nodig is om gespreide betaling. (aangifte inkomstenbelasting)

Voor het eerst aangifte doen

Vraag van de week

12 Oktober 2015Nico van Scheijndel

Ik heb tot aan mijn pensioen gewerkt, heb geen eigen huis en niks af te trekken, toch kreeg ik nu ik 67 jaar ben ineens een brief van de Belastingdienst waarin staat dat ik aangifte inkomstenbelasting moet doen, is dat niet vreemd?
Nee, tot uw pensioen had u één bron van inkomen: uw salaris van uw werkgever. Nadat u met pensioen bent gegaan hebt u drie bronnen van inkomen: uw AOW, pensioen en de lijfrente die u hebt afgesloten. Geen van deze drie bronnen weet van de andere bron, waardoor alle drie de inkomstenbronnen belasting heffen in de laagste belastingschijf; die van 18,6 procent. Uw totale inkomen is echter € 37.000 bruto per jaar. Dit betekent dat de top van uw inkomen met 42 procent is belast. U betaalt dus te weinig belasting over uw inkomen. Door aangifte inkomstenbelasting te doen corrigeert u dit probleem.

Gevolg

Het gevolg is wel dat u een navordering mag verwachten van de belasting die u te weinig hebt betaald, naar schatting en zonder aftrekposten € 1600 per jaar. Het is niet ongebruikelijk dat wanneer u moet bijbetalen de Belastingdienst direct ook een vooraanslag voor het lopende kalander jaar stuurt en begin 2016 alvast voor het nieuwe kalenderjaar. Vraag indien dat nodig is om gespreide betaling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)