68-plus: krijg ik na ontslag nog WW?

68-plus: krijg ik na ontslag nog WW?

09 September 2015Nicole Goud

Ik ben 68 jaar en werk al meer dan 40 jaar voor dezelfde werkgever. Na mijn 65e zijn mijn werkgever en ik wel overeengekomen dat ik wat uren minder zou gaan werken. Op dit moment werk ik nog ongeveer 20 uur per week. De goede verstandhouding die ik met mijn werkgever had is echter wat bekoeld en waarschijnlijk word ik binnenkort ontslagen en eigenlijk vind ik het inmiddels zelf ook wel welletjes. Als ik inderdaad ontslag krijg, heb ik dan recht op een WW-uitkering?
Het wordt steeds normaler dat mensen ook na hun 65e jaar blijven werken. Zoals bekend is de leeftijd van 65 jaar op dit moment ook niet meer bepalend voor bijvoorbeeld het ontvangen van AOW. We hebben het tegenwoordig dan ook meestal over de AOW-(gerechtigde) leeftijd. Dit is inmiddels in veel wettelijke bepalingen doorgevoerd.
Wat betreft ontslag is het steeds vaker onduidelijk of een werknemer automatisch uit dienst gaat als hij zijn AOW-leeftijd bereikt. Voorheen was het gebruikelijk dat men op die leeftijd stopte met werken. Tegenwoordig wordt deze ‘gewoonteregel’ zeker niet meer zonder meer geaccepteerd.

Zolang de werkgever geen bepaling over pensioenontslag opneemt in de arbeidsovereenkomst, staat een werknemer sterk als hij langer wil doorwerken. In de politiek is men keihard bezig om de regelgeving met betrekking tot het doorwerken van AOW-gerechtigden zowel voor werkgever als voor de werknemer in goede banen te leiden. Minister Asscher heeft aangekondigd met een wet te komen met een bijzonder arbeidsrechtelijk regime voor werknemers die na de AOW-gerechtigde leeftijd doorwerken (Wet Werken na de AOW-gerechtigde leeftijd, die waarschijnlijk per 1 januari 2016 zal gaan gelden).

Maar in uw geval speelt dit eigenlijk niet. U heeft in goed overleg langer door kunnen gaan met werken. En nu zult u waarschijnlijk ontslagen worden. Sinds 1 juli jl. zult u zonder meer  ontslag kunnen krijgen. De werkgever kan volstaan met opzegging met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn. Bij opzegging van de arbeidsovereenkomst op of na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd hoeft uw werkgever u bovendien niet de (sinds 1 juli 2015 ingevoerde) transitievergoeding te betalen.

WW-uitkering
Voor wat betreft de WW-uitkering kan ik kort zijn. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet u verzekerd zijn voor de WW. Dit is op dit moment niet meer het geval als een werknemer de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Anders gezegd: u komt helaas niet in aanmerking voor een WW-uitkering. Of dit in de toekomst ooit aangepast zal worden, lijkt niet waarschijnlijk.

Nicole Goud is fiscalist en jurist met jarenlange ervaring in m.n. de belastingadvieswereld (sinds 1987). Tot voor kort was zij werkzaam bij een opleidingsbedrijf voor financiële dienstverlening waar zij lesmateriaal schreef  en ontwikkelde voor o.a. banken, verzekeringsmaatschappijen, accountants en financiële planners op juridisch en fiscaal gebied. Sinds kort is zij eigenaar van Akto, uw erfcoach en meer (www.akto.nu).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)