Mag ik mijn eigen advocaat kiezen als ik gebruik maak van mijn rechtsbijstandsverzekering?

Mag ik mijn eigen advocaat kiezen als ik gebruik maak van mijn rechtsbijstandsverzekering?

04 Oktober 2014Nicole Goud

Ik heb een geschil met mijn aannemer over de badkamer die hij bij mij heeft geïnstalleerd. Ik ken een advocaat waarin ik zeer veel vertrouwen heb en die wil ik graag inschakelen om voor mij deze zaak te behartigen. Ik wil hiervoor wel een beroep doen op mijn rechtsbijstandverzekering. Kan dat?
Tot op heden was het zo dat wanneer iemand een beroep deed op zijn rechtsbijstandsverzekering, er in vrijwel alle gevallen een advocaat werd ingeschakeld via de verzekeringsmaatschappij. Vaak is/was deze jurist/advocaat in dienst bij deze verzekeringsmaatschappij. Een eigen advocaat inschakelen gebeurde eigenlijk nooit en dit was zeker niet de bedoeling.

Onlangs is er echter duidelijkheid gekomen in een zaak waar deze vraag aan de orde is geweest. De Hoge Raad en het Hof van Justitie zijn in deze zaak tot een duidelijke conclusie gekomen; deze conclusie luidt in het kort als volgt:

De vrije keuze voor een advocaat of andere rechtens bevoegde deskundige van de verzekeringnemer kan niet worden beperkt tot de situaties waarin de verzekeraar besluit dat een externe rechtshulpverlener in de arm moet worden genomen. Anders gezegd: er bestaat  een vrije keuze voor een advocaat of andere rechtens bevoegde deskundige door rechtsbijstandverzekerden.

Rechtsbijstandsverzekeraar DAS wijst erop dat de vrije keuze is alleen van toepassing is in een administratieve of gerechtelijke procedure. In de fase voorafgaande aan de procedure geldt er dus geen vrije advocaatkeuze.

N.B. Als gevolg van de uitspraken van het Hof van Justitie en de Hoge Raad wordt artikel 4:67, eerste lid van de Wft aangepast. Rechtsbijstandverzekeraars worden door deze wetswijziging verplicht hun voorwaarden aan te passen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)