2 uur 11 minuten geleden

Apple en Google aan de top van waardevolste merken


Apple, Google en Coca-Cola zijn op dit moment de waardevolste merken ter wereld. Net als vorig jaar staat Apple op de eerste en Google op de tweede plek.
Dat blijkt uit onderzoek van Interbrand, dat elk jaar een lijst maakt van de honderd waardevolste merken. Het bedrijf baseert zich onder andere op de financiële prestaties van het merk en de rol die het speelt in het beïnvloeden van de keuze van de consument.
Technologie- en automerken
Apple en Google staan al drie jaar op respectievelijk de eerste en tweede plek. Daarvoor nam Coca-Cola 13 jaar de eerste plek in. Interbrand meldt dat dit jaar de technologie- en automerken domineren met 28 plekken in de top 100, variërend van merken als Toyota en BMW tot Mercedez-Benz.
Alle bedrijven worden door Interbrand van een waarde in dollars voorzien. De hoogste stijgers zijn Facebook (plek 23, stijging van 54 procent), Apple (plek 1, stijging van 43 procent) en Amazon (plek 10, stijging van 29 procent). Nieuwe merken in de lijst zijn Lego (plek 82), PayPal (plek 97) en Lenovo (plek 100).
Volkswagen is ondanks#dieselgate maar één plekje gezakt: van plek 31 naar 32. Het is aannemelijk dat dieselgate gebeurde nadat Interbrand de lijst al had gemaakt.
De top 10 van Interbrand
  1. Apple (170,2 miljard dollar / +43 procent)
  2. Google (120,3 miljard dollar / +12 procent)
  3. Coca-Cola (78,4 miljard dollar / -4 procent)
  4. Microsoft (67,6 miljard dollar / +11 procent)
  5. IBM (65 miljard dollar / -10 procent)
  6. Toyota (49 miljard dollar / +16 procent)
  7. Samsung (45,2 miljard dollar / 0 procent)
  8. General Electric (42,2 miljard dollar / -7 procent)
  9. McDonalds (39,8 miljard dollar / -6 procent)
  10. Amazon (37,9 miljard dollar / +29 procent)
"Veel merken in de lijst van dit jaar richten zich specifiek op de prioriteiten van consumenten, zodat hun producten naadloos worden geïntegreerd in het dagelijks leven", aldus Interbrand-ceo Jez Frampton.

Reacties