Laagopgeleide werknemers krijgen vaker te maken met serieuze ICT-problemen dan hoogopgeleide collega’s.


CARRIÈRE


Gebrekkige ICT-kennis werknemer kost 19 miljard

woensdag 7 maart 2012 14:29
Computerproblemen en gebrek aan digitale vaardigheden kosten werkgevers 19 miljard euro per jaar. De Nederlandse werknemer verliest per dag gemiddeld 8 procent van zijn tijd aan ICT-problemen.
ICT-problemen kosten jaarlijks veel geldICT-problemen kosten jaarlijks veel geld
Dat blijkt uit het rapport Ctrl Alt Delete na onderzoek van de Universiteit Twente.

Laagopgeleide werknemers krijgen vaker te maken met serieuze ICT-problemen dan hoogopgeleide collega’s. Laagopgeleiden zijn bijna drie keer per week tijd kwijt aan een groot ICT-probleem terwijl hoogopgeleiden nog geen twee keer per week grote problemen ervaren. Het oplossen van deze problemen duurt gemiddeld 35 minuten per keer.

Hulp
Als er problemen zijn, schakelt bijna de helft van de werknemers de helpdesk in. Slechts een klein deel lost de problemen op met hulp van collega’s. Uit het onderzoek blijkt dat deze hulp het meest effectief is.

Ruim 63 procent van de werknemers helpt wel eens een collega metcomputerproblemen. Dit kost veel tijd en geld. Een mogelijke oplossing zou zijn om op elke afdeling een ICT-buddy aan te wijzen. Deze buddy is een duidelijk aanspreekpunt waardoor problemen snel en effectief opgelost kunnen worden.

Ondanks dat het effect van een ICT-training groot is, heeft slechts eenvijfde van de ondervraagden een training gevolgd. Werknemers onderschatten hun vaardigheden op dat gebied.


Aanbevelingen uit Ctrl Alt Delete:
  1. Inventariseer bronnen van productiviteitsverlies
  2. Institutionaliseer hulp aan collega’s
  3. Maak een afweging over de breedte van de rol van de helpdesk
  4. Schenk in het bijzonder aandacht aan laaggeschoolde werknemers
  5. Schenk meer aandacht aan internetvaardigheden
  6. Toets digitale vaardigheden bij werving nieuw personeel en monitor die vaardigheden
  7. Zorg voor gericht beleid ten aanzien van de inzet van smartphones en tablet PC’s
  8. Stel vuistregels op voor efficiënt e-mail gebruik
  9. Besteed aandacht aan training en certificering
  10. Inventariseer door personeel gekozen oplossingen voor ICT-problemen


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschijnlijk reuzenteek gevonden in Drenthe,

Waar blijven fruitvliegjes?

iPhone 15 (Pro)